info@firstconsulting.com.ua

skype12 firstconsulting.com.ua



Відкрита онлайн консультація (Листопад – Грудень 2019)

Податки, бухгалтерський облік, господарське право

Теми консультації:

Повернення оплати платником єдиного податку

Перехід на спрощену систему оподаткування

Гривневі розрахунки у зовнішньоекономічній діяльності

Оподаткування незалежної професійної діяльності

Вимоги до діяльності в сфері роздрібної торгівлі і громадського харчування

Торгівля паливно-мастильними матеріалами платниками єдиного податП

 

 

1. Підкажіть, будь ласка, чи потрібно відображати помилково зараховані кошти на рахунок ФОП (3 група) в книзі доходів і платити податок відповідно? Гроші повернули в той же день відправнику, є лист з банку, в якому відправник просить повернути кошти. Що робити в такій ситуації? Якщо ця сума не враховується, то як правильно заплатити податок?

Відповідно до статті 292 Податкового кодексу України (ПКУ), доходом платника єдиного податку – фізичної особи - підприємця є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі. При цьому, відповідно до частини 5 пункту 292.11 ПКУ, до складу доходу не включаються суми коштів (аванс, передоплата), що повертаються платником єдиного податку покупцю товару (робіт, послуг), якщо таке повернення відбувається внаслідок повернення товару, розірвання договору або за листом-заявою про повернення коштів.

Таким чином, сума коштів, повернута платником єдиного податку відправнику за листом-заявою, не включається до суми оподатковуваного доходу.

Відповідно до підпункту 296.1.1 ПКУ, платники єдиного податку платники єдиного податку третьої групи (фізичні особи - підприємці), які не є платниками податку на додану вартість, ведуть Книгу обліку доходів шляхом щоденного, за підсумками робочого дня, відображення отриманих доходів. Відповідно до пункту 6 Порядку ведення книги обліку доходів для платників єдиного податку першої, другої та третьої груп, які не є платниками податку на додану вартість, у графі 1 зазначається дата запису, у графі 2 зазначається отримана сума коштів за продані товари, виконані роботи, надані послуги, у графі 3 вказується сума повернутих коштів за продані товари, виконані роботи, надані послуги та/або передплати, у графі 4 зазначається скоригована сума доходу, яка розраховується як різниця граф 2 і 3.

Таким чином, повну суму коштів, що надійшли на рахунок треба зазначити у графі 2, а на суму повернутих коштів необхідно зробити запис у графі 3 книги доходів, та зменшити на цю суму оподатковуваний дохід.

 

2. Я зареєструвався як ФОП 28 жовтня, разом з заявою про реєстрацію подав заяву на перехід на єдиний податок, 2 група. Платником єдиного податку став 1 листопада, і з листопада сплачую податки і подаю звітність по єдиному податку. А ось що робити з чотирма днями жовтня? Які податки та звіти потрібно подавати за жовтень?

Оскільки Ви зареєстровані у якості підприємця – фізичної особи у жовтні, а платником єдиного податку стали з листопада, то за жовтень потрібно сплатити Єдиний соціальний внесок (ЄСВ) у розмірі, не меншим за мінімальний внесок (якщо в цей період Ви не отримували доходів), що становить 22 відсотки від мінімальної зарплати (частина 2 статті 7 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування»). Станом на жовтень 2019 року мінімальний внесок дорівнює 918,06 грн., та сплачується за повний місяць, незалежно від того, скільки днів у жовтні Ви фактично були зареєстровані суб’єктом підприємницької діяльності.

Відповідно до частини 8 статті 9 Закону, фізичні особи – підприємці зобов’язані сплачувати ЄСВ, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок, тобто у Вашому випадку не пізніше 17 січня 2020 року (оскільки останній день сплати 19 січня є вихідним).

Оскільки у період з 28.10.2019 по 31.11.2019 Ви були платником податку на доходи фізичних осіб, Вам необхідно буде подати за цей період Декларацію про майновий стан та доходи. Термін подання Декларації – не пізніше 10 лютого 2020 року (граничний термін подання 9 лютого припадає на вихідний день, тому він переноситься на наступний робочий день).

Звіт про сплату ЄСВ за 2019 рік подається один, як за період, коли Ви були на загальній системі оподаткування, так і платником єдиному податку, тобто за 3 місяці 2019 року. Цей звіт також подається в термін до 10 лютого 2020 року.

 

3. Я ФОП 3-ї групи єдиного податку, 5% без ПДВ, надаю послуги в IT-сфері. Зараз є можливість почати працювати з зарубіжними замовниками. Чи обов'язково мені відкривати валютний рахунок, якщо замовник (фізична особа, нерезидент України) може і готовий перераховувати мені гонорар на гривневий ФОП-рахунок, як на звичайну картку - тобто, він перераховує зі своєї карти в його валюті, а гроші автоматично конвертуються в гривню, в результаті я теоретично маю отримати одразу гривні на ФОП-рахунок, сплатити податки, як зазвичай, оформити договір/акт тощо. Чи зможу я так працювати і чи не виникне претензій з боку податківців?

Відповідно до статті 1 Закону України «Про валюту і валютні операції», валютними цінностями є національна валюта (гривня), іноземна валюта та банківські метали. Операції, пов’язані з переходом права власності на валютні цінності між резидентами і нерезидентами, в тому числі у гривні, є валютними операціями. Відповідно до частини 4 статті 5 цього Закону, порядок проведення розрахунків за валютними операціями визначається Національним банком України. Відповідний порядок визначений Положенням про здійснення операцій із валютними цінностями, Затвердженого Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №2 (надалі Положення).

Розрахунки за експорт та імпорт товару визначені пунктом 4 Положення як поточні торговельні операції. При цьому, відповідно до пункту 2 статті 1 Закону «Про валюту і валютні операції», термін «товар» вживається у значенні, визначеному Законом України «Про зовнішньоекономічну діяльність», а стаття 1 Закону «Про зовнішньоекономічну діяльність» визначає товар як будь-яку продукцію, послуги, роботи, права інтелектуальної власності та інші немайнові права, призначені для продажу (оплатної передачі).

Таким чином, операції з надання послуг замовникам – нерезидентам є поточними торговельними операціями.

Відповідно до пункту 28 Положення, у розрахунках між резидентами і нерезидентами за поточними торговельними операціями використовуються як засіб платежу іноземна валюта і гривня. Відповідно до статті 14 Закону «Про зовнішньоекономічну діяльність», всі суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності мають право самостійно визначати форму розрахунків по зовнішньоекономічних операціях з-поміж тих, що не суперечать законам України та відповідають міжнародним правилам.

Таким чином, проведення розрахунків за зовнішньоекономічними контрактами з надання послуг у гривні відповідає чинному законодавству.

 

4. Які особливості оподаткування прибутку від письменницької діяльності? Чи може письменник зареєструватися як ФОП на спрощеній системі оподаткування та сплачувати тільки відповідну суму ЄП та ЄСВ у залежності від групи? Письменник створює певні твори і розповсюджує (реалізовує) їх через інтернет-майданчик кінцевим споживачам.

Зазначена Вами діяльність може провадитися у формі незалежної професійної діяльності, або у формі підприємницької діяльності.

Відповідно до підпункту 14.1.226 статті 14 Податкового кодексу України, незалежна професійна діяльність – це участь фізичної особи у науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, приватних виконавців, адвокатів, арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), аудиторів, бухгалтерів, оцінщиків, інженерів чи архітекторів, особи, зайнятої релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою подібною діяльністю за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою - підприємцем та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб.

Стаття 42 Господарського кодексу України визначає підприємництво як самостійну, ініціативну, систематичну, на власний ризик господарську діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.

За своєю сутністю незалежна професійна діяльність не відрізняється від підприємництва, оскільки також здійснюється самостійно, систематично, на власний ризик. Однак її сфера обмежена певними видами діяльності, в той час як сфера (види діяльності), у якій може здійснюватися підприємницька діяльність, є набагато ширшою.

Отже, якщо Ваша діяльність відповідає зазначеним критеріям, ви можете зареєструвати підприємницьку діяльність фізичної особи та обрати спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку за ставкою для відповідної групи (другої або третьої), а також Єдиного соціального внеску.

 

5. Чи можливо займатися підприємницькою діяльністю, а саме виготовленням їжі на доставку, у себе вдома?

Чинне законодавство прямо не забороняє здійсненні підприємницької діяльності за місцем проживання підприємця, за умови дотримання вимог до здійснення певного виду діяльності.

Відповідно до ДСТУ 4281:2004 «Заклади ресторанного господарства. Класифікація», постачання їжі, приготованої централізовано, для споживання в інших місцях, здійснюється закладами ресторанного господарства: фабрика-заготівельня, фабрика-кухня, домова кухня, та ресторан за спеціальними замовленнями (catering).

Правила здійснення діяльності у сфері харчування встановлені Порядком провадження торговельної діяльності та правилами торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 №833, та Правилами роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства, затвердженими Наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 24.07.2002 №219 (надалі – Правила).

Зокрема, заклади харчування мають виконувати наступні вимоги:

Відповідно до пункту 1.6 Правил, суб'єкти господарської діяльності у сфері ресторанного господарства при облаштуванні закладу повинні мати необхідні виробничі, торговельні та побутові приміщення, а також обладнання для приготування та продажу продукції. Відкриття закладу ресторанного господарства узгоджується з органами місцевого самоврядування, установами державної санітарно-епідеміологічної служби в установленому законодавством порядку.

Суб'єктами господарської діяльності повинен забезпечуватися належний санітарний стан виробничих, торговельних і складських приміщень відповідно до вимог Санітарних правил для підприємств ресторанного господарства (п.1.7 Правил).

Працівники, які займаються виробництвом, зберіганням, а також продажем харчових продуктів і продовольчої сировини, зобов'язані мати професійну спеціальну освіту (підготовку). Усі працівники, зайняті в ресторанному господарстві, проходять медичне обстеження в установленому законодавством порядку, результати якого відображаються в їх особових медичних книжках (п. 1.9 Правил).

Приміщення, у яких розміщується заклад харчування, повинні мати відповідне цільове призначення (бути переведені до нежитлового фонду).

 

6. Я зареєстрований як ФОП з 2008 року, реєстрація на території проведення АТО (м. Донецьк), числюсь в реєстрі платників податків в ДФС Маріуполя. Після 2014 року діяльність не велася, але ФОП не був закритий. Є довідка переселенця, живу в м. Києві. Зараз хочу відновити підприємницьку діяльність в Києві і області на єдиному податку 2-й групи. Також необхідно додати КВЕДи до ЄДР та ДФС. Що необхідно, щоб змінити КВЕДи і стати на облік ДФС як платник єдиного податку? Чи можливо це зробити в Києві з урахуванням того, що в подальшому фізично це зручно робити за місцем ведення бізнесу (Книги обліку, реєстрація РРО, тощо). В які терміни можливо виконати такого роду дії?

Особливості статусу переселенців із зони проведення АТО встановлені Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб». Відповідно до статті 5 Закону, довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує її місце проживання.

Відповідно до статті 63 Податкового кодексу України (ПКУ), фізичні особи – платники податків підлягають взяттю на облік у контролюючих органах за місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).

Таким чином, якщо Ваше місце проживання зареєстроване на території м. Маріуполь, а здійснювати підприємницьку діяльність Ви маєте намір на території Києва та області, Ви повинні стати на облік як платник податків у податкових інспекціях тих територіальних одиниць, де буде здійснюватися діяльність. В разі зміни реєстрації місця проживання на м. Київ, органи ДПС самостійно змінюють місце реєстрації підприємця на підставі відомостей, отриманих від органів реєстрації, в термін не більше одного місяця з дати надходження таких відомостей.

Відповідно до пункту 298.1 статті 298 ПКУ, для переходу на спрощену систему оподаткування необхідно подати до органу ДПС за місцем податкової адреси (зареєстрованим місцем проживання фізичної особи) заяву про застосування спрощеної системи оподаткування. Заява може бути подана особисто платником податків або уповноваженою на це особою (за наявності нотаріально засвідченої довіреності), або надіслана поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення, або засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації кваліфікованого електронного підпису.

За інформацією ДПС, можливість подання заяви засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації кваліфікованого електронного підпису наразі не реалізована. Однак, за допомогою меню «Листування з ДПС» приватної частини Електронного кабінету фізична особа – підприємець має можливість направити до органу ДПС разом із супровідним листом заяву та розрахунок доходу за попередній календарний рік у форматі pdf.

Отже, за наявності електронного підпису, Ви можете подати заяву про перехід на спрощену систему оподаткування через Електронний кабінет платника податків.

Необхідно мати на увазі, що, відповідно до пункту 291.5 ПКУ, не можуть бути платниками єдиного податку особи, які на день подання заяви про реєстрацію платником єдиного податку мають податковий борг. Тому перед поданням заяви необхідно перевірити наявність податкового боргу, та за наявності погасити його. Перевірити стан розрахунків з бюджетом також можна через Електронний кабінет платника податків.

Зміна інформації про види діяльності фізичної особи – підприємця здійснюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань». Відповідно до статті 4 Закону, державна реєстрація фізичних осіб - підприємців на підставі документів, поданих у паперовій та електронній формі, проводиться незалежно від їх місця знаходження. За наявності електронного цифрового підпису подати заяву про зміну видів діяльності можна через портал електронних сервісів Міністерства юстиції.

Зареєструвати книгу обліку доходів можна у податковій інспекції за місцем основної реєстрації особисто або через довірену особу, за наявності нотаріально посвідченої довіреності.

За наявності електронного цифрового підпису, подати заяву про реєстрацію РРО, книги обліку розрахункових операцій також можна через Електронний кабінет платника податків.

Отримати електронний цифровий підпис можна безкоштовно у пунктах обслуговування Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг ДПС.

 

7. Я фізична особі – підприємець на спрощеній системі оподаткування2 групи. Я хочу продавати паливно-мастильні матеріали (моторні оливи, охолоджуючі рідини та іншу автохімію) об'ємом до 20 літрів. Для 2 групи ФОП в дозволених КВЕДах немає 47.30, який включає в себе роздрібну торгівлю мастильними матеріалами та засобами охолодження для моторних транспортних засобів. За інформацією з інтернет 2 групі ФОП можна продавати паливно-мастильні матеріали об'ємом до 20 літрів, але ніде не вказано, який КВЕД для цього потрібно відкрити. Який КВЕД повинен бути для торгівлі паливно-мастильними матеріалами?

Платник єдиного податку 2 групи може заначити у своїх реєстраційних документах КВЕД 47.30 Роздрібна торгівля пальним.

Відповідно до частини 3 пункту 291.5 статті 291 Податкового кодексу України (ПКУ), не можуть бути платниками єдиного податку суб'єкти господарювання, які здійснюють виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів, крім роздрібного продажу паливно-мастильних матеріалів в ємностях до 20 літрів.

Треба мати на увазі, що не всі паливно-мастильні матеріали є підакцизними товарами. ПКУ визначає об’єктом оподаткування акцизним податком операції з пальним. Згідно з підпунктом 14.1.141-1 статті 14 ПКУ, пальне – це нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, інші товари, зазначені у підпункті 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 ПКУ. Якщо паливно-мастильні матеріали відсутні у списку з підпункту 215.3.4 ПКУ, то вони не є підакцизними товарами, а отже підприємець – платник єдиного податку може здійснювати торгівлю ними без обмежень.

Але якщо товар, яким Ви торгуєте, є в цьому списку, то і в цьому випадку Ви можете здійснювати торгівлю такими товарами у споживчій тарі до 5 літрів (включно) без отримання ліцензії на торгівлю пальним, оскільки пальне у споживчій тарі до 5 літрів не є підакцизним товаром. Відповідне роз’яснення міститься на сайті ДПС.

Якщо Ви здійснюєте торгівлю пальним у ємностях від 5 до 20 літрів, Вам необхідно зареєструватися платником акцизного податку, отримати ліцензію на зберігання підакцизних товарів та зареєструвати акцизний склад для зберігання товарів. Відповідна вимога встановлена Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».

Наступна таблиця підсумовує вищесказане:

Вид товару

Дозволена торгівля платникам єдиного податку

Необхідність отримання ліцензії та реєстрації акцизного складу

Непідакцизні паливно-мастильні матеріали у будь-якій тарі

Так

Ні

Пальне у споживчій тарі до 5 л

Так

Ні

Пальне у споживчій тарі до 20 л

Так

Так

Пальне у тарі понад 20 л

Ні

Так

 

 

8. Чи достатньо КВЕДів 46.41, 46.42, 46.90, 46.49 для оптової торгівлі шкарпетками? Які мають бути первинні бухгалтерські документи у ФОП на кожну оптову продажу шкарпеток? Яке призначення платежу має бути при оплаті на поточний рахунок за товару, чи призначення взагалі має якесь значення, чи є за це якісь штрафи? Які оплати можна вважати оптовими, вони мають бути оплачені на банківський рахунок? Чи має бути на сайті договір публічної оферти при роздрібній торгівлі? Яка взагалі має бути інформація на сайті, щоб торгівля вважалась законною?

Оптова торгівля шкарпетками класифікується у класі 46.42 Оптова торгівля одягом і взуттям Класифікатора видів економічної діяльності. Оптова торгівля – це перепродаж (продаж без перероблення) нових або уживаних товарів роздрібним торговцям, підприємствам й організаціям або іншим оптовикам, діяльність агентів чи посередників з купівлі товарів від імені подібних осіб або продажу товарів подібним особам і компаніям. Тобто основною ознакою оптової торгівлі є склад покупців – це переважно суб’єкти підприємницької діяльності, в той час як в роздрібній торгівлі товари реалізуються переважно кінцевим споживачам (населенню). При цьому форма розрахунку (готівкова або безготівкова) не має значення, хоча у оптовій торгівлі безготівкові розрахунки застосовуються більш широко, ніж готівкові. Призначення платежу повинно дозволяти ідентифікувати операцію, воно має допоміжне значення, тобто не створює окремих цивільно-правових наслідків.

Первинні бухгалтерські документи повинні відповідати вимогами статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні». Вони повинні однозначно ідентифікувати характер господарської операції, її зміст, обсяг та сторони, що беруть у ній участь. Зокрема, вони повинні містити назву документа, дату складання, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції, посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. На практиці відпуск товарів у оптовій торгівлі здійснюється за видатковими накладними.

Відповідно до статті 698 Цивільного кодексу України (ЦКУ), договір роздрібної купівлі-продажу є публічним. Виставлення товару, демонстрація його зразків або надання відомостей про товар (описів, каталогів, фотознімків тощо) у місцях його продажу є публічною пропозицією укласти договір (Стаття 699 ЦКУ). Інформація про товар, яку має надати продавець, визначена Правилами роздрібної торгівлі непродовольчими товарами. При цьому наявність окремо викладеного договору публічної купівлі-продажу на вимагається, як і наявність сайту продавця.

 

 

Бажаєте отримати безкоштовну консультацію від професіоналів?

Ми регулярно відповідаємо на запитання підписувачів у нашій групі Фейсбук. Якщо ви є користувачем Фейсбук, задайте питання, використовуючи посилання нижче. Якщо ви не не є користувачем Фейсбук, ви маєте бути зареєстрованим користувачем нашого сайту, щоб мати змогу задати питання.

Це повністю безкоштовно!

 

Задати питання у Фейсбук:

тисніть на іконку:

ico.facebook

Ми відповідаємо на запитання у Фейсбук протягом кількох годин (у робочі дні).

Увійти або зареєструватися, щоб задати питання

 

Онлайн консультацію провів

But

Станіслав Бут

Сертифікований міжнародний професійний бухгалтер (CIPA)

Дійсний член Федерації професійних бухгалтерів та аудиторів України

Матеріали сайту є об'єктом правового захисту відповідно до Закону про авторське право в цифрову епоху (Digital Millennium Copyright Act)

Використання матеріалів сайту дозволено виключно за наявності активного посилання на оригінал.

Вгору