info@firstconsulting.com.ua

skype12 firstconsulting.com.ua

+38 067 614 05 75

+38 050 450 10 28 

Чи справді хочуть в Україні зменшити податковий тиск? Популізм vs реальні зміни.

on 21 липня 2015
Реальні наслідки для платників податків від впровадження в дію закону № 2004.

Чи вдалося справді зменшити податкове навантаження?

17 липня Верховна Рада прийняла Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зменшення податкового тиску на платників податків».

Яких змін у зв’язку з чим слід очікувати платникам податків у найближчому майбутньому? Наскільки ці зміни дійсно полегшать становище бізнесу?

Сприятливі зміни

Послаблені штрафні санкції.

У разі самостійного уточнення податкових зобов’язань нарахування пені тепер буде розпочинатися лише через 90 днів після граничного строку терміну сплати первісного зобов’язання. Також не буде нараховуватися пеня, якщо платником самостійно внесені зміни до раніше поданих декларацій протягом 90 днів після закінчення строку терміну сплати первісного податкового зобов’язання.

Протягом 2015 та 2016 років, якщо малий платник податку добровільної сплачує основну суму податку, донарахованого фіскальною службою,то в разі першого порушення протягом року штрафні санкції не застосовуватимуться.

Спрощені умови списання безнадійної заборгованості.

Відтепер безнадійною можна буде визнати заборгованість юридичних осіб в сумі, що не перевищує 300 розмірів мінімальної заробітної плати (365 400 грн. на теперішній час) та фізичних осіб до 50% мінімальної заробітної плати (609 грн.), яка прострочена більш ніж на 180 днів, навіть якщо кредитор не вживав заходів з її повернення.

Тепер підприємствам буде значно простіше списувати з балансу невеликі суми дебіторської заборгованості, щодо яких недоцільно вживати заходів примусового стягнення, з одночасним зменшенням оподатковуваного прибутку.

Нарешті дозволено визнавати безнадійною заборгованість юридичних осіб, що залишилася непогашеною внаслідок недостатності майна боржника. Відтепер можна визнати безнадійною будь-яку заборгованість суб’єктів господарювання, визнаних банкрутами або ліквідованих, а не тільки вартість їхніх корпоративних прав, як було до цього.

Слід зазначити, що на практиці ці зміни позначаться лише на великих і середніх платниках податку, з річним доходом понад 20 мільйонів гривень, оскільки малі платники в будь-якому разі звільнені від необхідності податкових коригувань, у тому числі щодо безнадійної заборгованості.

Збільшена мінімальна вартість об’єкта основних засобів з 2500 до 6000 грн.

Ця зміна також вплине лише на тих платників податку, які зобов’язані визначати оподатковуваний прибуток з урахуванням податкових різниць, тобто підприємства з річним доходом більше 20 млн. грн.

Продовжено термін надсилання податкової декларації поштою.

Тепер кінцевий термін для цього спливає за п’ять днів до граничного строку подання декларації, а не за десять, як раніше.

Зменшена кількість підстав для нарахування податкових зобов’язань контролюючим органом.

Обвинувальний вирок суду з у кримінальній справі, пов’язаній з несплатою податків, тепер не є підставою для донарахування податкових зобов’язань податковим органом.

Несприятливі зміни

Тепер у разі відмови платника податку від проведення фактичної перевірки до нього може бути застосований адміністративний арешт майна.

Нейтральні зміни

Змінено порядок надання податкових консультацій

Повноваження з надання узагальнюючих податкових консультацій передані від Державної фіскальної служби до Мінфіну. Відтепер вони розміщуватимуться на сайті Мінфіну http://minfin.gov.ua.

Місцеві податкові інспекції матимуть право надавати лише усні консультації. Письмові консультації надаватиме платникам податків ДФС та її обласні органи.

Уточнено, як має оформлюватися наказ на перевірку суб’єкта підприємництва

Встановлено, в наказі про проведення перевірки мають міститися такі реквізити:

• дата видачі наказу,

• найменування контролюючого органу,

• найменування та реквізити суб'єкта підприємництва та адреса об'єкта, перевірка якого проводиться,

• мета перевірки,

• вид перевірки (документальна планова, позапланова або фактична),

• посилання на статтю Податкового кодексу, що визначає підстави для проведення перевірки,

• дата початку і тривалість перевірки,

• період діяльності, який буде перевірятися.

Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника контролюючого органу або його заступника та печатки.

Станом на 20 липня прийнятий закон ще не підписаний Президентом. У разі його підписання, він, скоріше за все, набере чинності з 1 серпня 2015 року.

 

Думка експерта

Реальне зменшення податкового тиску навряд-чи відбудеться. Не зважаючи на гучну назву, цей закон вносить лише косметичні зміни. І жодним чином не компенсує ті втрати, які вже понесені бізнесом, особливо малим, внаслідок посилення фіскального тиску раніше прийнятими змінами до законодавства, зокрема щодо ліцензування виробництва та продажу пива, та застосування РРО платниками єдиного податку.

Можна тільки вітати бажання законодавців налагоджувати партнерські відносини між платниками податків та фіскальними органами. Очевидно, саме на це спрямована норма про звільнення платників від штрафних санкцій у разі добровільної сплати донарахованого податкового зобов’язання. Але на практиці це може обернутися ще одною проблемою для малого бізнесу. Не реформовані податкові органи, які зберігають старий фіскальний підхід, можуть використовувати цю норму для тиску на платників податків, примушуючи їх платити вигадані суми податку, аби уникнути штрафних санкцій.

 

Станіслав Бут

Сертифікований міжнародний професійний бухгалтер (CIPA)

                                                                                                                                                                                                                                                  

Сподобалась стаття?

 

Залишились питання? Ви хочете приймати участь у відкритих безкоштовних онлайн консультаціях? Дивіться анонс та приєднуйтесь до спілкування!

 

 

Вгору