info@firstconsulting.com.ua

skype12 firstconsulting.com.ua

+38 067 614 05 75

+38 050 450 10 28 

Зміни до Податкового кодексу - 2016

on 25 грудня 2015

24 грудня, як завжди «під ялинку», Парламент прийняв Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році». Які зміни відбулися у системі оподаткування та яким чином це вплине на бізнес?

Податкова реформа не відбулася

Можна констатувати, що довгоочікуваної ліберальної податкової реформи не відбулося. Прийняті зміни носять фрагментарний характер, та не змінюють суттєво умов ведення бізнесу в Україні.

Більшість змін стосуються ставок податків, хоча основні – податок на прибуток та податок на додану вартість – залишилися на попередньому рівні (18 та 20 відсотків відповідно). Ставку єдиного соціального внеску зменшено до 22 відсотків – факт безумовно позитивний, хоча, на наш погляд, це навряд-чи спричинить масовий вихід зарплат з «тіні».

Отже, широко розрекламована діяльність Уряду та Парламенту з підготовки нового Податкового кодексу обернулася пшиком. Втрачений ще один рік. Нам у черговий раз обіцяють все зробити потім, хоча всі розуміють, що «потім» може ніколи не настати. Україна стрімко втрачає шанси на створення інвестиційно привабливого економічного середовища, а з ними і шанси на достойне життя.

Якби голова Уряду працював у керівником компанії приватного сектора, за таку роботу він би миттєво позбувся своєї посади. Але менеджери держави Україна можуть хизуватися Податковим кодексом та Державним бюджетом, прийнятими за кілька годин без обговорення Парламентом. І це їм минається.

Отже, що чекає в наступному році тих представників бізнесу, хто ще має намір залишиться у цій країні?

Податок на прибуток

Суттєвих змін не відбулося.

Скасована сплата авансових внесків з податку на прибуток. Натомість встановлений квартальний звітний період для великих платників податків (з річним обсягом доходів більше 20 млн. грн.). За підсумками року, як і раніше, декларацію подаватимуть малі платники (з річним обсягом доходів не більше 20 млн. грн.), новостворені підприємства та сільгоспвиробники.

Великі платники сплачуватимуть податок щоквартально, а малі – раз на рік. Також до 31 грудня 2016 року великі платники податку мають сплатити авансовий внесок у розмірі 2/9 суми податку на прибуток, нарахованої до сплати у податковій звітності за три квартали 2016 року.

Податок на додану вартість

Зміни стосуються, головним чином, двох  речей: спеціального режиму оподаткування сільгоспвиробників та бюджетного відшкодування ПДВ. Також зазнали деяких змін правила формування податкових зобов’язань та податкового кредиту.

Оподаткування сільгоспвиробників

На 2016 рік частково збережений спеціальний режим оподаткування ПДВ для сільгоспвиробників. Суми ПДВ за реалізовану ними сільгосппродукцію, які раніше повністю залишалися у розпорядженні тих сільгоспвиробників, які використовують спеціальний режим оподаткування, тепер розподілятимуться між бюджетом та спеціальними рахунками підприємств у таких пропорціях:

    • При реалізації зернових і технічних культур 85% ПДВ перераховується до бюджету, 15% залишається у розпорядженні підприємства;
    • При реалізації молока та великої рогатої худоби 20% до бюджету, 80% у розпорядженні підприємства;
    • При реалізації іншої сільгосппродукції ПДВ розподіляється у пропорції 50/50.

Дія спеціального режиму припиняється з 2017 року.

Скасоване звільнення від оподаткування ПДВ експорту зернових та технічних культур. З 2016 року всі операції з експорту продукції рослинництва оподатковуватимуться за нульовою ставкою.

Бюджетне відшкодування ПДВ

Право на бюджетне відшкодування ПДВ отримають всі платники податку, включно з тими, що зареєстровані менш ніж за 12 місяців, або мали невеликі обсяги оподатковуваних операцій, або взагалі їх не мали. Експортери зерна зможуть отримати бюджетне відшкодування на загальних підставах.

Заяви на отримання бюджетного відшкодування ПДВ підлягатимуть внесенню до Реєстру заяв на відшкодування, який публікуватиметься на сайті ДФС. Платники податку отримуватимуть відшкодування у порядку черговості внесення заяв до Реєстру.

На протязі 30 днів після граничного терміну подання декларації податковий орган має провести камеральну перевірку, та або узгодити суму ПДВ до відшкодування, або надіслати платнику податків податкове повідомлення про зменшення суми до відшкодування. На протязі п’яти робочих днів після перевірки податковий орган зобов’язаний видати висновок на відшкодування податку. Якщо податковий орган не проведе вчасно камеральну перевірку, платник податку автоматично отримує право на відшкодування.

Документальні перевірки сум, заявлених до відшкодування, проводитимуться виключно у разі якщо від’ємне значення ПДВ виникло до 1 липня 2015 року, або сформоване за рахунок придбання товарів до 1 січня 2016 року у сільгоспвиробників, що використовують спеціальний режим оподаткування ПДВ. В усіх інших випадках відшкодування проводиться на підставі даних системи електронного адміністрування ПДВ.

Що стосується повернення з бюджету переплати з ПДВ, то воно здійснюватиметься виключно на рахунки у системі електронного адміністрування ПДВ.

Податковий орган відтепер не має права анулювати реєстрацію платника ПДВ та відмовити у бюджетному відшкодуванні на підставі відсутності особи за юридичною адресою (місцем проживання) або на підставі відсутності підтвердження відомостей про юридичну особу.

Визначення суми податкового зобов’язання та податкового кредиту

База оподаткування ПДВ у разі реалізації товарів та послуг нижче їх собівартості тепер визначатиметься за новими правилами:

    • Для покупних товарів – не нижче ціни їх придбання;
    • Для самостійно виготовлених товарів (послуг) – не нижче звичайних цін, а не собівартості, як було до цього;
    • Для необоротних активів – як і раніше, не нижче їхньої балансової вартості.

Тобто, у разі реалізації власної продукції нижче її собівартості, у разі якщо ціна реалізації відповідатиме рівню звичайних цін, не треба буде нараховувати додаткову суму податкового зобов’язання.

Податковий орган зможе нараховувати податкові зобов’язання на вартість недостачі товарів на підставі акту інвентаризації.

Акцизний податок з роздрібного продажу підакцизних товарів не включатиметься у базу оподаткування ПДВ.

При продажу банками та іншими фінансовими установами – кредиторами заставного майна, базою оподаткування буде позитивна різниця між ціною продажу та заставною ціною майна.

З Кодексу виключена норма про те, що продавець має право зменшити свої податкові зобов’язання тільки після реєстрації розрахунку коригування покупцем. Але не зрозуміло, яким чином на практиці має діяти продавець у разі, якщо покупець не зареєстрував розрахунок коригування, по якому передбачається зменшення суми податку, тобто на підставі чого продавець у такому випадку може зменшити суму податкового зобов’язання.

Помилки у реквізитах податкової накладної, які не заважають ідентифікувати операцію та її сторони, та не впливають на суму ПДВ, не можуть бути підставою для відмови у податковому кредиті покупцю. Податкова накладна відтепер може вважатися недійсною тільки у разі помилки у податковому номері продавця або покупця, або у коді УКТ ЗЕД товару.

Податок на доходи фізичних осіб

Базова ставка податку на доходи фізичних осіб збільшена з 15 до 18 відсотків. При цьому не застосовуватиметься збільшена ставка податку до доходів, що перевищують 10 мінімальних заробітних плат.

Виграші та призи оподатковуватимуться за базовою, а не подвійною, як раніше, ставкою.

Пенсії, що перевищують три мінімальні заробітні плати, оподатковуватимуться за ставкою 15 відсотків.

Пасивні доходи, отримані від інститутів спільного інвестування, оподатковуватимуться за базовою ставкою 18 відсотків, а дивіденди, отримані від платників податку на прибуток, – як і раніше, за ставкою 5 відсотків.

Остаточно розмір податкової соціальної пільги для всіх платників встановлений на рівні 50 відсотків прожиткового мінімуму. Раніше ця пільга становила 100 відсотків прожиткового мінімуму, але Перехідними положеннями Кодексу була зменшена до 50 відсотків.

Змінений порядок розрахунку авансових внесків з податку на доходи фізичними особами – підприємцями, що використовують загальну систему оподаткування. Тепер авансові внески сплачуватимуться на підставі фактичних доходів за кожний календарний квартал (крім четвертого), а не у розмірі 100 відсотків податку за попередній рік, як це було. Відповідно, не треба буде подавати жодних заяв до податкового органу у разі зменшення суми авансових внесків. Авансові внески сплачуватимуться 3 рази на рік – до 20 квітня, 20 липня та 20 жовтня (раніше було 15 березня, 15 травня та 15 серпня та 15 листопада).

Єдиний податок

Річний обсяг доходу для платників єдиного податку 3 групи обмежений 5 млн. грн., а ставка збільшена з 2 до 3 відсотків у разі сплати ПДВ, та з 4 до 5 відсотків для неплатників ПДВ.

Для платників єдиного податку 4 групи розмір ставок податку збільшено у 1,8 разів.

Єдиний соціальний внесок

Для роботодавців встановлена єдина ставка єдиного соціального внеску 22 відсотка. Раніше ставка ЄСВ складала від 36,76 до 49,7 відсотка, залежно від класу професійного ризику підприємства.

Ставка 22 відсотка також застосовуватиметься до чистого доходу фізичних осіб – підприємців.

Максимальна величина бази нарахування єдиного соціального внеску збільшена з 17 до 25 прожиткових мінімумів на місяць. База для нарахування ЄСВ за основним місцем роботи має бути не меншою за мінімальну заробітну плату.

Єдиний соціальний внесок тепер не утримуватиметься з заробітної плати найманих працівників та з сум виплат за договорами цивільно-правового характеру. Наймані працівники та інші особи, що отримують доходи, сплачуватимуть єдиний соціальний внесок на добровільних засадах.

Акцизний податок

Починаючи з 1 липня 2016 року вводиться система електронне адміністрування реалізації пального, аналогічна системі електронного адміністрування ПДВ. На кожну поставку пального платник акцизного податку повинен буде скласти акцизну накладну у електронній формі та зареєструвати її у Єдиному реєстрі акцизних накладних. Облік у системі електронного адміністрування реалізації пального вестиметься у літрах пального за кожним кодом товарної підкатегорії УКТ ЗЕД. Платник акцизного податку зможе зареєструвати акцизні накладні на кількість пального, отриманого від постачальників за зареєстрованими у системі акцизними накладними, а у разі якщо цієї кількості недостатньо – шляхом поповнення рахунку у системі грошовими коштами.

Особи, які реалізують пальне, підлягатимуть обов’язковій реєстрації платниками акцизного податку.

Збільшені ставки акцизного податку на алкогольні напої та тютюнові вироби.

Система електронного адміністрування акцизного податку почне діяти з 1 липня 2016 року. До цієї дати система діятиме у тестовому режимі. На 1 липня 2016 року платники акцизного податку повинні провести інвентаризацію залишків пального та подати акт інвентаризації податковому органу.

Екологічний податок

Збільшені ставки екологічного податку за викиди в атмосферне повітря, скиди у водні об’єкти та розміщення забруднюючих речовин.

Рентна плата

Скасована рентна плата за транзитне транспортування газу територією України, також зменшені ставки рентної плати на видобування природного газу. В той же час збільшені ставки за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, за користування радіочастотним ресурсом, за спеціальне використання води, за спеціальне використання лісових ресурсів

Податок на майно

Збільшена гранична ставка податку на майно за об’єкти нерухомості з 2 до 3 відсотків мінімальної заробітної плати за 1 кв.м. З об’єктів житлової нерухомості, площа яких перевищує 300 кв.м для квартири та 500 кв.м для будинку, додатково буде потрібно сплатити 25000 грн. на рік.

Органи місцевого самоврядування позбавлені права встановлювати додаткові пільги шляхом збільшення неоподатковуваної площі житлової нерухомості.

Транспортний податок

Транспортний податок сплачуватиметься виходячи не з об’єму двигуна, а з ринкової вартості автомобіля. Під оподаткування підпадають автомобілі середньо ринковою вартістю більше 750 мінімальних заробітних плат (у 2016 році – 1 млн. 33,5 тис. грн.) та віком до 5 років.

Штрафні санкції

Збільшений штраф за відсутність реєстрації податкових накладних, що видаються покупцям – платникам ПДВ. У разі відсутності реєстрації податкової накладної протягом 180 днів штраф складатиме 100 відсотків суми ПДВ, зазначеної у цій податковій накладній, замість 50%, як зараз.

Якщо податковий орган виявить неправильне заповнення обов’язкових реквізитів податкової накладної, на продавця накладатиметься штраф 170 грн., та він буде зобов’язаний виправити такі помилки. У разі, якщо продавець не виправить помилки у податковій накладній протягом 15 календарних днів, до нього застосовуватиметься штраф у розмірі від 10 до 100 відсотків суми ПДВ, залежно від тривалості прострочення.

За реалізацію пального без реєстрації платником акцизного податку передбачений штраф у розмірі 100% вартості реалізованого пального.

За порушення термінів реєстрації акцизних накладних передбачені штрафні санкції, аналогічні санкціям за порушення термінів реєстрації податкових накладних, у розмірі від 2 до 50 відсотків суми акцизного податку, в залежності від тривалості прострочення.

Хто у виграші?

Навіть попереднє знайомство із податковими змінами дозволяють зробити висновок про те, що податкові умови для малого та середнього бізнесу у 2016 році суттєво не покращаться. Якщо хтось і буде у виграші – то це великий олігархічний бізнес. Цій темі ми маємо намір присвятити одну з наступних статей.

 

Сподобалась стаття? 

Тисніть червону кнопку та щотижня отримуйте сповіщення про нові публікації на нашому сайті.

Є питання з оподаткування вашого бізнесу? Ви хочете приймати участь у відкритих безкоштовних онлайн консультаціях? Дивіться анонс та приєднуйтесь до спілкування!

open consultation s link

Вгору